De beste blauwdruk voor je eerste Facebook advertentie

Awareness advertentie.

Als je je eerste Facebook advertentie gaat maken kan het heel verleidelijk zijn om direct je (eind)product of dienst aan te bieden. Toch raad ik dit ten alle tijden af (met een enkele e-commerce producten daar gelaten).

Zeker voor dienstverleners of ondernemers die op zoek zijn naar langdurige trajecten of waardevolle projecten zou je eerste advertentie altijd een Awareness advertentie moeten zijn.

Awareness: Hoi, hier ben ik. Ik besta.

Voordat een klant je klant wordt passeert hij in de meeste gevallen de awareness fase. Deze fase is onderdeel van de Buyers Journey. De Buyers Journey is in het kort: De stappen die iemand doorloopt tot hij ergens klant wordt.

Awareness is de fase waarin hij zich bevindt als zijn probleem (bijna) erkent gaat worden. Het is aan jou om in deze fase langs te komen op de kanalen waar die potentiële klant op zoek gaat naar informatie over zijn probleem.

Probleem? Doe-het-zelf oplossing.

En daar komt jouw eerste Facebook advertentie in zicht. Je biedt een korte, simpele en makkelijk verteerbare doe-het-zelf oplossing. Lost de persoon zijn probleem er echt mee op? Mooi! Dan heb je een goede daad gedaan.

In de meeste gevallen zal hij echter de oplossing net niet helemaal lekker zelf kunnen implementeren of vereist de handeling extra kennis. Jouw dienst of product is uiteindelijk de echte oplossing.

Gratis helpen? Ja.

Wees nooit bang om met je artikelen of e-books te veel, te vaak of te goed te helpen. De kandidaten die er na deze fase nog niet zelf uit zijn gekomen komen toch bij je terug (ze hebben je immers al gevonden in de Awareness fase).

De kandidaten die wél zelf, met jouw gratis hulp hun probleem oplossen worden misschien geen klanten, maar potentieel wel fans of ambassadeurs voor jouw bedrijf.

Wees dus altijd vrijgevig met je kennis. Is het niet om klanten te maken, dan is het wel om vanuit een oprechte drijfveer iemand te helpen die jou misschien wel aan gaat raden bij zijn netwerk.

Je eerste Facebook advertentie.

Die eerste Facebook advertentie leidt eigenlijk altijd naar een openbaar (kennis)artikel op je website. In de advertentie schrijf je een hele kleine, zeer verleidelijk teaser. Het hogere doel is namelijk om interesse te wekken en je doelgroep naar je website te sturen.

In de volgende fases van de Buyers Journey kun je deze gretige lezers dan weer een nieuwe advertentie tonen. Die lezers kun je retargeten met behulp van de Facebook Pixel.

Je eerste Facebook advertentie krijgt de campagne doelstelling verkeer. Verkeer is een relatief goedkoop doel, je kunt al bezoekers genereren voor een paar cent per klik. Dit valt of staat natuurlijk met je doelgroep selectie en advertentiemateriaal.

Zorg voor een titel die de nieuwsgierigheid wekt en gebruik in de advertentietekst storytelling om het deel van het brein te activeren dat gek is op verhalen. Een cliffhanger zodat doorklikken onvermijdelijk is.

(Kennis)artikel ideeën.

Geschikte onderwerpen zijn erg afhankelijk van je business en uiteindelijk product. De volgende titels wekken echter altijd nieuwsgierigheid op en zullen (bijna) gegarandeerd voor (goedkope) kliks zorgen. Deze zijn erg geschikt om te gebruiken bij je eerste Facebook advertentie:

  • “De 5 meest gemaakte fouten bij (jouw activiteiten)”
  • “Veelgestelde vragen over (onderwerp uit jouw business)”
  • “Kijk mee over mijn schouder terwijl ik (iets doe/maak/vertel)”
  • “Dit is dé truc die voor (voordeel) zorgde”
  • “Gebruik (dit) om (dat te bereiken)”
  • “De 10 beste (eindproducten uit jouw business) van 2017”
  • “De 10 slechtste (eindproducten uit jouw business) van 2017”
  • “Wil je mijn (methode/systeem/blauwdruk) kopiëren?”
  • “Alleen voor ervaren (jouw functie)!”
  • “Start niet met (wat je doet) tot je deze 3 beginnersfouten kent.”
  • “Gebruik jij deze nieuwe (iets relevant aan je business) al?”
  • “Kun je deze vraag over (relevant aan jouw business) beantwoorden?”

Voor mijn business zouden deze er bijvoorbeeld zo uitzien:

  • “De 5 meest gemaakte fouten bij Facebook advertenties”
  • “Veelgestelde vragen over het organische bereik op Facebook”
  • “Kijk mee over mijn schouder terwijl ik een Facebook campagne optimaliseer.”
  • “Dit is dé truc die voor een halvering van mijn advertentiekosten zorgde”
  • “Gebruik deze calculator om je ideale advertentiebudget te berekenen”
  • “De 10 beste Facebook posts van 2017”
  • “De 10 slechtste Facebook advertenties van 2017”
  • “Wil je mijn eerste advertentie blauwdruk kopiëren?”
  • “Alleen voor ervaren Facebook adverteerders!”
  • “Start niet met Facebook adverteren tot je deze 3 beginnersfouten kent.”
  • “Gebruik jij deze nieuwe Facebook functie al?”
  • “Kun je deze vraag over over je Facebook statistieken beantwoorden?”

En wees eens eerlijk? Je bent toch nu al benieuwd naar de artikelen achter deze titels?

Niets verkopen.

Het is heel belangrijk dat je beseft dat je in deze fase nog niets aan het verkopen bent. Je wilt enkel op de radar van je doelgroep komen. Belangeloos helpen en op die manier een positief contactmoment aan die frisse website bezoekers meegeven.

Onderaan dit (kennis)artikel kun je de lezer wel uitnodigen om bijvoorbeeld een lead magnet te downloaden of zich in te schrijven voor gratis tips via e-mail. Verwacht echter niet teveel inschrijvingen van dit koude publiek. De Awareness fase is oriënterend, pas bij de tweede campagne gaan we een commitment vragen.

Hieronder zie je twee van mijn recente Awareness campagnes. Ik probeer het artikel ongeveer 1 of 2 keer per maand te wisselen voor iets nieuws. Krijgt dezelfde persoon je advertentie nog een keer onder ogen? Dan is het fijn als ze nieuwe content aangeboden krijgen.

eerste Facebook advertentie
eerste Facebook advertentie

Weet je niet zo goed waar je moet starten met je eerste Facebook advertentie? Dan heb ik iets voor je. Een super praktische videotraining waarbij je meekijkt op mijn scherm en we samen een advertentie opbouwen. Lijkt dat je wat? Laat dan hier je gegevens achter, ik mail de eerste video gelijk naar je toe.

Recent Posts

Leave a Comment

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0