Retargeting op Facebook in simpele taal

Retargeting, Facebook Pixels, wat is het eigenlijk allemaal? Hoe werkt het en waarom wil je dit als ondernemer inzetten voor je bedrijf?

Het feit dat je dit artikel op je beeldscherm open hebt staan, verraadt al wat over je: je interesse in Facebook retargeting (of de prangende vraag: Wat is het?!).

Deze kennis, dat stukje inzicht over jou, dat is hetgeen waar (Facebook) retargeting om draait!

Facebook retargeting is als een reis met het openbaar vervoer.

Reis jij wel eens met het Openbaar Vervoer? Door je persoonlijke OV-kaart is het tot op de locatie nauwkeurig waar jij in- en uitstapt.

 

Hetzelfde principe werkt voor Facebook retargeting. Als jij online actief bent, dan ben je een online reiziger met een persoonlijke kaart. Met de persoonlijke kaart is het bekend wanneer jij op een website komt, welke acties je op de website uitvoert en wanneer je overstapt (naar een landingspagina gaat) of uitcheckt (de website verlaat).

De Facebook Pixel; Het incheck punt op jouw website.

Als je Facebook retargeting wilt inzetten, heb je een incheckpunt nodig. Met zo’n incheckpunt geef je jouw bezoekers een persoonlijke kaart mee waarmee ze inchecken en worden alle stops en overstappen nauwkeurig geregistreerd.

 

Net als dat het bij een OV-kaart bekend is waar en wanneer je overstapt, zijn met de persoonlijke kaart alle acties op de website bekend. Dit kan van alles inhouden:

  • Het aanvragen van een e-book
  • Een product in je winkelmand doen
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Een chatbericht starten
  • Het contactformulier insturen
  • Uitgebreid informatie vergaren over een product
  • En nog veel meer…

Belangrijk: Zo’n incheck punt kun jij alleen maar maken op jouw wesbite. Je kunt niet zien waar de bezoekers hierna heengaat of waar hij hiervoor vandaan komt (tenzij hij via Facebook op je website komt, dit kun je wel zien).

De koppeling tussen je website en Facebook.

Natuurlijk is het belangrijk dat het incheckpunt voor je bezoekers een directe koppeling heeft met Facebook. Als je bezoekers overstappen naar Facebook, dan moet de persoonlijke kaart actief blijven en ingezet kunnen worden om ze bijvoorbeeld op Facebook een advertentie te tonen.

 

Het antwoord voor zo’n incheckpunt vind je bij de Facebook Pixel. De Pixel is een stukje code die je op je website zet. In je Facebook advertentiebeheer maak je net zo’n incheckpunt aan met hetzelfde stukje code. Vanaf dat moment maken jouw website en de Facebook onderdeel uit van een allesomvattende infrastructuur. Je bent klaar om de reisjes van je bezoekers te verrijken met een aanbod op maat, passend bij hun afgelegde reis.

Maak de online reis rond.

Stel dat je een mail van NS ontvangt met een aantrekkelijke aanbieding voor het traject dat jij dagelijks rijdt. Reken maar dat je even achter je oren krabt, want zo’n aanbod past precies bij jou!

Dit gaat ook op voor Facebook. Mensen die ingecheckt hebben op je website en overstappen naar Facebook kan je benaderen met gepersonaliseerde advertenties.

 

Op de persoonlijke kaart staan namelijk gegevens die jij kan gebruiken bij het ontwerpen van je doelgroepgerichte advertenties. Denk hierbij aan:

  • een herinnering dat bezoekers een winkelmandje gevuld hebben, maar nog niet afgerekend hebben;
  • een aantrekkelijke aanbieding voor een product waar ze interesse voor hebben getoond;
  • een vertoning van een soortgelijke dienst waar ze eerder interesse in hebben gehad.

 

Bezoekers voelen zich aangesproken. De boodschap past namelijk binnen hun straatje. Met één klik stappen ze weer over naar je website om misschien wel hun aankoop af te ronden of een product aan te schaffen. Dat is pas een succesvol reisje!

Je eigen incheck punt maken?

Nu je weet wat Retargeting is en welke rol de Facebook Pixel daarin speelt, wil je dit misschien wel gaan gebruiken. Retargeting heeft mijn advertentiekosten gehalveerd (als het niet meer is) omdat je extreem relevante zaken op het juiste moment in de reis aan de juiste persoon toont.

Het installeren is niet moeilijk, je moet er alleen even voor gaan zitten. Wil je hiermee aan de slag? Dan is de video cursus ‘Retargeting op Facebook‘ voor jou.

Samen doorlopen we alle stappen. We installeren je eigen Pixel met behulp van Google Tag Manager en leren die gebruiken in je advertentiebeheer omgeving. Je Pixel kan vanavond al klaar zijn!

Ben je nog een starter als het aankomt op adverteren op Facebook? Dan kan de volledige cursus misschien beter bij je passen. Daar komt retargeting ook op het juiste moment aan bod, maar bespreken we eerst alle andere zaken die je moet weten. Zoals waarom je nooit meer op de knop promoten gaat klikken..

Meer informatie? Klik hier.

Recent Posts

Leave a Comment

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0