PANIEK | Zo overleeft jouw bedrijf de Facebook Algoritme tijdlijn veranderingen

“We’re making updates to ranking so people have more opportunities to interact with the people they care about.” – Facebook Algoritme

Er heerst paniek. Ik voel en zie het overal, maar maak je niet druk. Echt.

Doe je dit? Dan verandert er weinig.

Volgens de Facebook Uitgeversrichtlijnen voor het nieuwsoverzicht heb je je bereik helemaal zelf in de hand. Houd jij je altijd aan de volgende richtlijnen? Dan zal er niet zo heel veel voor je veranderen en laat het Facebook Algoritme je content vaker zien.

1. Deel waardevolle content die relevant is voor je doelgroep.
Deel je kennis! Jij bent expert op jouw vakgebied, dat mag iedereen weten. Deel je beste tips, mooiste ebooks en mooiste klant-cases. Je volgers gaan het waarderen, ermee engagen en jou helpen je bereik te vergroten.

2. Optimaliseer je website (snelheid).
Het vlot laden van je website is voor Facebook belangrijk (en meetbaar). Grote foto’s zijn een killer voor je bereik en ze dragen meestal niets bij aan de ervaring van een bezoeker. (Ik weet dat ik hier ook ngo best een voorbeeld aan kan nemen )

3. Plaats regelmatig waardevolle posts.
Het mooie aan het Facebook Algoritme is dat het altijd voorkomt dat je volgers spamt. Ze zullen dus niet zo snel twee keer hetzelfde van je zien ook al post je iets vergelijkbaars. Post er lekker op los dus! Mits het waardevol is..

4. Zorg dat je posts actueel zijn. 
Oud nieuws heeft niemand wat aan. Speel in op de actualiteiten, dat wat speelt bij je doelgroep en je volgers.

5. Voorkom misleiding en verwacht geen wonderen.
Een bereik van 100% gaat niemand lukken. Zelfs de pagina van Facebook zelf heeft dat (met zijn 207 miljoen likes) ook niet. Breng structuur aan in bovenstaande 4 punten en je zal je bereik gestaag zien groeien of op zijn minst gelijk zien blijven.

Informeer jezelf.

Door te weten hoe de techniek achter de tijdlijn selectie werkt, kun je er beter op inspelen. Blijf dus actueel en lees af en toe een artikel over de nieuwe ontwikkelingen.

Facebook heeft zelf een hele goede nieuwsvoorziening: Facebook Newsroom. Door je informatie direct bij de bron te halen voorkom je dat je in de maling genomen wordt of je foutieve informatie krijgt.

Zo is dit een mooi artikel over het uitbannen van Clickbait en dit een goede om Engagementbait beter te kunnen begrijpen.

Haal je informatie bij de bron en je weet zeker dat het accuraat is.

Start met adverteren op Facebook (en vermijd het Facebook Algoritme)

Niemand zal het je zeggen; Ik wel. Ga adverteren op Facebook.

Bereik = Marketing = Budget.

Natuurlijk helpen bovenstaande punten om je organische bereik te behouden, maar adverteren is/wordt onvermijdelijk. Bovendien kun je met een advertentie je doel veel sneller, makkelijker en uiteindelijk dus goedkoper halen.

100 kliks? Daar doe je organisch misschien een paar weken over, met een advertentie kan dat al binnen een paar uur tegen een schamele investering van minder dan €10. Zo heb je bijna niets te maken met het Facebook Algoritme.

Snel starten? Gratis videotraining.

Om te starten met adverteren op Facebook heb ik een 3-delige videoserie gemaakt. Gewoon even samen, stap voor stap, een campagne bouwen.

Wil je de video’s ontvangen? Klik op de knop (het kost je slechts een e-mailadres).

Recommended Posts

Leave a Comment

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0