De (Facebook) Messenger Bot – Wat is het en waarom wil je het?

Je kunt er niet meer omheen. Ze zijn overal! (Facebook) Messenger Bots. Wat is het? Hoe werkt het? Hoe maak je het én waarom wil je dit nú gaan gebruiken om je (online) business een boost te geven?

Je eigen Kunstmatige Intelligentie

Met (online) marketing proberen we altijd één ding te bereiken: menselijkheid. De look and feel van echte, menselijke interactie. De (Facebook) Messenger Bot, of Chatbot brengt deze conversatie naar een heel nieuw level.

Onze likers, volgers, website bezoekers, prospects en klanten willen namelijk twee dingen:
1. Persoonlijk en op maat toegesproken worden
2. Instant hulp (zeker in de moderne 24-uurs maatschappij)

Wat is een (Facebook) Messenger Bot / Chatbot

Een Messenger Bot kun je zien als een verlengstuk van de klantenservice op Facebook. Daarnaast is het een tool die je nog beter helpt een relatie op te bouwen met je prospects.

Een chatbot praat tegen de Facebook gebruikers in Facebook Messenger. Het is een geweldige tool die héél dichtbij de WhatsApp-achtige interactie komt.

In principe kent een chatbot twee, extreem nuttige functies:
1. Het beantwoorden van (standaard) vragen.
2. Een geautomatiseerde aanbieder van (waardevolle) content.

De eerste functie kun je goed aan het werk zien bij KLM. Als je daar bijvoorbeeld de vertrektijden van je vluchtnummer opvraagt, dan geeft de chatbot binnen zijn kunnen/programmering antwoord.

De tweede functie is where the magic happens en daar gaan we iets dieper op in.

Vergeet de e-mail funnel, start met je Messenger Bot funnel.

Je kunt je eigen chatbot zo programmeren dat hij, net als een geautomatiseerde e-mail funnel, gedoseerd content aanbiedt aan een subscriber.

Net als bij e-mail kiest de ontvanger ervoor om te opt-innen. Vervolgens ontvangt de nieuwe subscriber een reeks geautomatiseerde berichten.

Deze berichten kunnen bijzonder interactief zijn. Je kunt de ontvanger keuzes laten maken, een vraag laten beantwoorden en uiteindelijk richting een aankoop sturen.

Door de vertrouwde interface binnen Facebook Messenger wek je de indruk dat je een-op-een een conversatie voert met de ontvanger, nog meer dan met e-mail.

Een open rate van 98% – Yes please!

Een open rate van 98% kunnen we bij e-mail marketing alleen maar van dromen. Omdat de chatbot techniek nog door relatief weinig bedrijven actief gebruikt wordt, zijn de ontvangers nog niet messenger moe.

Stel je een vraag in een chat bericht? Dan is de kans dat je een reactie krijgt vele malen groter dan wanneer je op de nieuwsbrieven stapel in een inbox belandt.

Daarnaast leven we in een 24-uurs maatschappij.

De relatie warm houden met je volgers kost tijd, geld en energie. Via Facebook ben je 24/7 bereikbaar en volgers verwachten ook dat je altijd bereikbaar bent. Alleen je kunt niet altijd beschikbaar zijn, maar de Messenger Bot is dat wel!

 

Het ‘gesprek’ kun je volledig afstemmen op de actie van de subscriber. Afhankelijk van de vervolgstap, krijgt de hij of zij een volgend bericht te zien.

Een voorbeeld van een Messenger Bot content flow (ManyChat)

Met gemak je eigen Messenger Bot programmeren

Heb je geen verstand van codering en ren je het liefst snel weg van deze trend? Niet doen! Messenger Bots zijn eenvoudig te maken. Je hebt er geen technische kennis voor nodig. Sterker nog, er zijn super veel tools die je helpen bij het inrichten van je eigen Messenger Bot, waaronder Chatfuel en Manychat waarvan die tweede mijn favoriet is.

ManyChat en Chatfuel zijn gratis en laagdrempelige programma’s om je eigen Messenger Bot te creëren. Geloof het of niet, maar je kunt binnen een paar minuten je bot klaar hebben staan, zonder dat er codering bij komt kijken.

Je kunt via deze platformen starten met een simpel welkomstbericht en automatische antwoorden. Vervolgens kun je verschillende boodschappen schrijven en deze koppelen aan trigger woorden. Woorden zoals ‘goedemorgen’, ‘hallo’, of ‘dag’ kun je bijvoorbeeld koppelen aan het welkomstbericht.

Bespeurt jouw chatbot één van deze woorden? Dan genereert hij automatisch het bijbehorende bericht.

Messenger Bots vormen de toekomstmuziek voor je online klantenservice. Je bent altijd bereikbaar, beschikbaar en aanspreekbaar. Als je er nu mee start loop je voor op jouw concurrenten en profiteer je van alle voordelen voordat je volgers mesenger moe worden.

Recommended Posts

Leave a Comment

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0